Ugrás a fő tartalomra

Bevésődött mondataink...

 


Sok dolog volt mostanában, de az olvasás nem maradt el, sőt volt, amikor abba menekültem. Kicsit félre is tettem a Dr. Máté Gábor könyvet egy másik miatt, amit gyorsan feltétlen el kellett olvasni. Viszont, visszatértem, és olyan izgalmas volt, hogy szintén nem tudtam lerakni és vártam a fejezetek végén a csattanót, és amikor az is megvolt, folyatatni kellett, hogy „de akkor mi van most a csattanó után? …” És így lapozódtak a digitális lapok és teltek a napok, és nem tudtam írni semmit, pedig vannak részek, amiket lefotózok, későbbi elemezgetésre, átgondolásra.

De nem várhat a végkifejlet előtt, hogy a könyv harmadik negyed részéről is kifejtsem a gondolataimat.

Az gondolom, mindenkinek megvan, hogy gyerekkorában csúfolták valami miatt. Ha nem, becsülje meg a „boldog” gyerekkort. De ha igen, volt ilyen, akkor vissza is tud emlékezni, ki és mit is mondott pontosan. Vagy fel tudjuk idézni gyerekkorunkból a saját családunkban hallott mondatokat, miszerint a testvér ügyesebb, netán okosabb, vagy az olyan odavetett kérdéseket, hogy „Neked ez miért nem megy olyan könnyen, mint másnak?”  Vagy a mondatokat, „oh, nem hiszem, hogy meg tudnád csinálni”, vagy „szerintem foglalkozz inkább mással, ez neked nem megy, el kell fogadni.”

Szeretteinktől, számunkra fontos emberektől kapott ilyen mondatok a legfájóbbak, és a leginkább bevésődőek.

És most jelzem, a csúfolódáson kívül, egyik sem bántó szándékkal hangzott el, de talán a csúfolódás egy része is irigység volt inkább. Inkább a pillanatnyi realitás, vagy őszinteség vezérelte ezeket a megjegyzéseket. Mégis ezek pont olyan mondatok, amik gyönyörűen be tudnak vésődni, és amikor egy szituációban felelevenedik bennünk, bizony csorbát ölt az önbizalmunkon. És van igen, hogy meghátrálunk, esetleg tudásunk fehér folttá változik, ledermedünk. És van, hogy a nagy tervek nem valósulnak meg, mert el sem kezdünk belevágni, és az álom csak álom marad.

És felmerül a kérdés, miért van ez így? És miért tudjuk a negatív kritikákat elfogadni magunkévá tenni, és nyűglődni rajta. Évekig őrizgetjük, és adott pillanatban jól elővesszük, hogy figyelmeztessük magunkat, hogy miben nem vagyunk jók. Miért? Egyrészt szinte azonnal elfogadjuk, hogy nem vagyunk jók. Fel sem merül bennünk, hogy megcáfoljuk ezt, főleg ha több forrásból szembesülünk ugyanazzal a kritikával. Nem dolgozunk ezeken a megjegyzéseken, hogy valóban felmérjük azt, igazak-e. És amikor már felnőtté válunk, és túl vagyunk már sok mindenen, ezek a kis mondatocskák elő-elő tudnak bukkanni. Alattomos módon befolyásolják az életünk mindennapjait.

Saját példából tudom azt mondani, hogy ez így van. És a nagyon egyszerű hétköznapi palacsintás példámat már meséltem. Volt férjemmel 18 évig éltünk együtt, aki is tudomásomra adta kapcsolatunk elején, hogy nem tudok palacsintát készíteni, nem lesz jó a tészta, darabos, ragacsos, nem úgy sül, vastag lesz, túl vékony. Így ennek a megvalósítását átvette magára. És akkor nem is gondoltam, hogy ezzel gond lenne. Ez az ő kis dicséretes megnyilvánulása volt, mellveregetős Én meg tudom csinálni szituáció. Viszont elváltak útjaink, és jó pár évig nem is volt palacsinta. És mikor megkívántam, és kitaláltam, szeretnék sütni, hátha most sikerül, még kellett fél év mire rádumáltam magam. És láss csodát, sikerült.  kb, fél kilót kiizzadtam ki magamból, amíg elkészült, és vizsgálgattam minden egymás után elkészült palacsintát, vajon a nagykönyvnek megfelelő-e?

És ez a másik baj. Hogy ha a negatív beidegződések ellenére, rádumáljuk magunkat a cselekedetre, azt gondoljuk a tökéletes, a perfect az elvárás. Pedig Én is emlékszem volt férjem szakadt palacsintáira, amit aztán még ebéd előtt lehetett a lekvárba tunkolni…

Felül kell bírálni a ránk zúdult negatív kritikákat. És nem azt mondom, hogy mindenki tökéletes, és ezt gondolja magáról. Nem. Erről szó sincs. Én sem vagyok az, sőt, külön oda is figyelek erre. Nem az a lényege, hogy semmi nem igaz abból, amit akkor, vagy akár a mai nap kritikának megkapunk. Biztos van igazságalapja. Viszont van döntési lehetőségünk, és ez a legnagyobb lényeg.

Eldönthetjük, hogy elhisszük azt, hogy valamiben nem vagyunk jók, és e szerint éljük le az életünket. És eldönthetjük, hogy „szabadon” megtesszük azokat a lépéseket, amiket gondolunk, még akkor is, ha a végeredmény nem tökéletes. Lehet, sőt majdnem hogy biztos, hogy nehezebb lesz a megvalósítás, mint másnak, de meg tud valósulni. Meg kell találnunk a megvalósítás útján a nekünk szimpatikus módszereket.  És a végén persze az eredmény öröme mellett, tényleg verhetjük a mellkasunkat, hogy azt mondtátok nem fog menni, de mégis meg tudtam csinálni.

És ez, ez hatalmas élmény. Baromi gyorsan, rá lehet szokni.

És ahogy itt is írtam, ne csak a negatív dolgok határozzanak meg minket, kicsit fordítok, mint a legtöbb esetben. Ez már nem a könyv része, csak gondolatfűzés.

Miért nem tudjuk a pozitív mondatokat, ahogy általánosságban hívjuk dicséreteket elfogadni? Itt is kicsit gondoljunk vissza akár a saját, akár a környezetünk reakcióira.

-De jó lett a hajad!

-oh, hát picit rövid lett….

 

-De jól nézel ki ma, olyan kipihent vagy!

-Pedig nem sokat aludtam, de köszi.

 

-Oh, ez az ebéd fantasztikus volt!

-Jaj, semmiség…/hát sokat álltam a konyhában fölötte/picit sós lett szerintem.

 

Megvannak ezek a mondatok a Ti emlékezetetekben is, ugye? De fel sem tűnik nekünk, hogy miket mondunk.

Bár az a tapasztalatom, ha meg helyeslem a dicséreteket, és megerősítem, hogy igen, "Én is így érzem", vagy "igen szerintem is", akkor pedig megkapom a beképzelt jelzőt. De nem értem persze miért? Mert ha a dicsérő ezt így gondolja, Én miért ne gondolhatnám ugyanígy….

De a lényeg inkább azon van, hogy a dicséretre ne keressünk azonnali kritikát, és ne minősítsük le se saját magunkat, se a munkánkat. Szépen meg lehet köszönni, esetleg hozzáfűzni, hogy nagyon igyekeztem, erre törekedtem, igazán kitettem magamért és társkörei. Mert bármennyire is nem hihető, hiába kevesebbszer bukkan fel a gondolatainkban, de ezek a mondatok is elraktározódnak. Növelve ezzel az önbizalmunkat, a dolgokhoz való hozzáállásunkat és befolyásolják az életünk mindennapjait.

Összefoglalom a leírtakat:

Életünk negatív mondatainak felülvizsgálata, akár megcáfolása, de semmiképp sem egyszerű elfogadása.

Életünk pozitív mondatainak elfogadása, nem önkritika keresése, életünkbe való beépítése.

Két erős mondat ez, nem tudom, hogy miért írtam le ezt 928 szóban 21 szó helyett….de nem kritizálom magam. Így gondoltam jónak és pont.

A könyv további része, gyakorlati feladat, amit gyakorlok is, így majd a tapasztalatokkal együtt kifejtem…

Addig is mindenkinek jó vizsgálódást az elraktározott mondataiban.

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Beszéljünk az érzésekről….

  Mindenkinek vannak, és mindenki érezte már. Pont ezért érdekes téma. Merthogy, van ezzel azért egy kis gond. A tapasztalt érzéseinket, ugyanúgy mint szinte bármit, jól eltároljuk, és elő- elővesszük ezeket. És itt a gond. Azaz a baj alapvetően az, hogy dolgokhoz kötünk érzéseket. És aztán ha megtörténik a dolog, akkor elvárjuk, hogy az érzés megérkezzen. Ha pedig nem így van, akkor keressük a hibát. Picit belemélyedek ebbe az egész gondolatba: Aki nem jártas a flow gondolkozásban, flow életben az kevésbé figyel erre az egész dologra, mint ahogyan Én, de kifejtem. Képzeljünk el egy nagyon egyszerű jelenetet. Esti találkozó egy pizzériában. Ez jól hangzik ugye? Már előre van egy nagyon szuper elképzelésünk erről az estéről, szinte érezzük a pizza illatát, puhaságát, ízét a szánkban. Megvan? A pizza íze a szánkban és a többi flanc, amit oda gondolunk. Máris elvárásaink vannak az estével kapcsolatban. Magunk által felállított elvárások. Jaj, tök jó lesz a hely, érezzük a mel

Genf

 Ismét nagyon fáradtan, de mégis feltöltődve, de nem kicsit.  Ma Genf felé vettük az irányt, és mennyire jól tettük. Volt cél, de mégis. Merthogy Genf Nekem a kis Párizs.  Genf volt, hogy egy ideig Franciaország fennhatósága alá tartozott. És ezt tökéletesen meglátszik az építészeten. Ugyanazok a ház típusok, a fém korlátokkal, Ha bekötött szemmel vitt volna valaki ide a városka közepébe, nem biztos, hogy egyből azt mondom, hogy na ez tuti nem Párizs.  Nagyon az a feeling, kezdve az igazán igényesen öltözött idősebb, de valamit is magára adó fickókkal. És amikor nagyfiam éppen párt keres nekem, és azt mondja legyen 50 éves, akkor max ilyet tudnék magam mellé elképzelni. De persze tudjuk hol hibázik a rendszer, az ilyen korú pasiknak, pont nem az Én korombeli nő kell. Lépjünk is tovább. Még be se értünk a városba, és máris elvarázsolt, és pont a volt francia vonatkozás miatt, itt is francia a nyelv, kivétel a frankos fizetés, és hogy EU-n kívül vagy, így net is is nuku. Persze ha előfiz

Annecy

Ma végre kimozdultunk az eső alól, és szó szerint. Elmentünk oda, ahol nem esik.  A választott város pedig nem més mint, Annecy Franciaország gyöngyszeme, a francia Velence.  Az óváros rész ugyanúgy vízre épült, mint Velencében. Most lényegesen alacsonyabb itt a víz, látszik is, hogy mennyire tiszta, elképesztő. Aki egyébként videót szeretne látni, kérem a tik-tok-on nézzen, kövessen.  Az óváros, nagyon szép, édes kis alacsonyabb házakkal. Egyébként maga a város, látszik, hogy a turistákra alapul, a legtöbb ház aljában valami souvenir shop. Szokásos tömeg. Nagyon kedves város egyébként, ha azt a szépségét meglátod ami valóban ott van. A vadregényes kis utcákkal, a nagyon helyes spalettás ablakokkal. A lépcsősorokkal, és jó hangulatokkal. Teszek ide képeket, mert elég fáradt vagyok, kb, ennyit tudok írni csak... Sorry.